Programma’s

Bach en de nieuwe wegen. De invloed van Bach in de volgende generaties

J. C. F. Bach: Sonate in D per cembalo concertato

G. P.Telemann: Sonate in D voor cello en B.C. TWV 41:D6

J. S. Bach: Sonate in e-moll voor fluit en B.C. BWV 1034

G. P. Telemann: Methodische sonate voor fluit en B.C. nr.2 in A

F. X. Richter: Sonate in A-Dur

klange-aus-aufklarungIn de tweede helft van de 18e eeuw, kwam de beweging van de Verlichting op gang (Aufklärung in het Duits). Dit kwam tot uiting in de Duitse kunst en literatuur. Ons programma bevat enkele van de mooiste kamermuziek werken die onder de invloed van deze filosofie werden geschreven. Het programma wordt geopend met J.C.F. Bach. Hij vertegenwoordigt de galante stijl. Via de late barok werken van G.P. Telemann en J.S.Bach en de afwerking van de Mannheim School, komen we uit bij het trio van F.X.Richter. Hierbij presenteren we een beeld van de verschillende stijlen die naast elkaar bestonden, tijdens deze periode van Duitse muziek. De partijen die voor de instrumenten geschreven zijn, verschillen in functie: trio met obligaat/concertante klavecimbel, waarbij de klavecimbel een tegenpartij vormt ten opzichte van de fluit en de cello een apartere functie krijgt. Daarnaast bestond er de fluit sonate met basso continuo begeleiding; hierbij krijgt de klavecimbel versterking door de cello in de baspartij. Het programma laat het publiek de verschillende kleuren en combinaties ervaren van de instrumenten.

Bezoek onze media pagina om te kijken een video en te luisteren naar een opname van dit programma.

De Triomf van de Fluit                                                            
18de eeuwse traverso muziek uit de Republiek der Verenigde Nederlanden

P. Bustijn: Prelude in G uit 10 suites voor klavecimbel solo

H. Focking: Sonate no.6 in G voor fluit en B.C

J. Klein: Sonata in Bes voor cello en B.C., op.4 no.1

J. M. Leclair: Sonate in e-minor, op.2 no.1

J. F. Groneman: Sonate in e-minor voor fluit en B.C.

P. Locatelli: Sonate in g-minor voor fluit en B.C. Op.2 no.6

the-triumph-of-the-fluteEen kijk op het zelden uitgevoerde repertoire dat is gecomponeerd, opgevoerd of gepubliceerd in de Republiek der Verenigde Nederlanden tijdens de 18de eeuw. Het muzikale leven in het Nederland van de 17 en 18de eeuw was erg internationaal en divers gekleurd. Componisten kwamen en gingen, maar sommigen bleven ook een tijd wonen en werken in de Republiek der Verenigde Nederlanden. De Italiaanse en Franse invloeden die door heel Europa merkbaar waren, zijn ook terug te horen in de muziek van de Nederlandse componisten uit die tijd en van componisten die een deel van hun leven hier hebben gewoond. In dit programma spelen we werken van componisten die hier geboren en getogen zijn, maar ook van componisten die van buitenaf kwamen en die schreven of publiceerden in de Republiek. De focus zal vooral liggen op de invloed die de buitenlandse componisten op hun Nederlandse collega’s hebben gehad en andersom.

Bezoek onze media pagina om te luisteren naar enkele opnames van dit programma.

Charles Burney’s reisverslag

G. P. Telemann: Methodische Sonate in G voor fluit en B.C. TWV 41:G4

G. Müthel: Sonate in D voor fluit en B.C.

G. B. Pergolesi: Sinfonia a Violoncello Solo

C. P. E. Bach: Sonate in e-minor voor fluit en B.C. Wq 124

F. Giardini: Sonate IV

G. F. Handel: Sonate in e-minor voor fluit en B.C. HWV 379

burneyVoor alle Engels heren van de 18e eeuw, was de levenstandaard van de Grand Tour een ervaring die bijna een vereiste was om een gerespecteerde intellectuele geworden. Deze reis, die weken in beslag kon nemen, bestond uit een vrij standaard route door Frankrijk, Italië en Duitsland, met als doel het verkrijgen van een brede culturele achtergrond. Men werd blootgesteld aan de culturele erfenis van de klassieke oudheid en de Renaissance, men bezocht historische plaatsen en monumenten, bekeek bepaalde kunstwerken en er volgde een kennismaking met de meest relevante persoonlijkheden van die tijd.

Charles Burney, een muziek-historicus, componist en muzikant, ondernam deze reis rond 1770. Naast een waardevolle gelegenheid om getuige te zijn van de sporen van de oude Europese culturen, was voor een musicus de Grand Tour de kans om operavoorstellingen bij te wonen, te luisteren naar kerkmuziek, te voldoen aan de beste componisten van de periode en deel te nemen aan kamermuziek sessies in de meest verfijnde salons.
Dat deed Charles Burney, die zijn indrukken in twee boeken noteerde: “The Present State of Music in France and Italy” en “The Present State of Music in Germany, the Netherlands and United Provinces”. Deze twee documenten zijn zeer waardevolle documenten voor hedendaagse musici en muziekliefhebbers. Hierdoor wordt de muzikale rijkdom en verscheidenheid ontdekt die aan het eind van de 18e eeuw plaats vond.

Tijdens dit programma, zullen we de Charles Burney’s stappen volgen en zullen we deze gelegenheid aangrijpen om enkele prachtige muziekstukken ten gehore te brengen, die gecomponeerd door musici die hij, hetzij persoonlijk heeft ontmoet in zijn reizen, of die hij hoog in het vaandel had staan en die hij prees in zijn boeken om te beluisteren.
Onze reis zal ons eerst brengen naar de noordelijke landen; we zullen afreizen naar Hamburg en werken beluisteren van G. Ph. Telemann, C. Ph. E. Bach en G. F. Händel. Ook zullen wij ons laten verwonderen over het werk van J.G Müthel, een in Riga gevestigde Duitse componist. Charles Burney was verwondert over het werk van J.G Müthel. De reis zal ons later leiden naar Italië, waar we zullen genieten van de charme van de late barok stijl van onder andere G. B. Pergolesi en F. Giardini.

Bezoek onze media pagina om te luisteren naar een opname van dit programma.

Telemann en vrienden!

G. F. Handel: Sonate in e-minor voor fluit en B.C. HWV 379

G. P. Telemann: Sonate in D voor cello en B.C. TWV 41:D6

J. S. Bach: Sonate in e-moll voor fluit en B.C. BWV 103

G. P. Telemann: Methodische sonate in G voor fluit en B.C. TWV 41:G4

C. P. E. Bach: sonate in e-minor voor fluit en B.C. Wq.124 Of:

J. Mattheson: Sonate nr. IV in D van Der Brauchbare Virtuoso  

G. P. Telemann: Tafelmusik in b-minor voor fluit en B.C TWV 41:h4

telemannIn 2017 is het 250e sterfjaar van G. P. Telemann. Vermoedelijk is hij een van de meest productieve componist in de geschiedenis. Hij schreef vele instrumentale werken, zowel kamermuziek als orkestwerken. Maar ook cantates en passiemuziek. Na zijn middelbare studies zou Telemann rechten gaan studeren in Leipzig. Onderweg ontmoet hij Haendel in Halle en werden zij goede vrienden. Telemann besloot om de muziek in te gaan en daar zijn leven aan te wijden. In 1706 werd hij hofkapelmeester aan het hof van Hertog Johann Willem von Saksen-Eisenach. In Eisenach leerde Telemann J.S. Bach kennen en raakten zij goed bevriend. In 1712 werd Telemann benoemd tot kapelmeester  Barfüßer- und Katharinen-Kirche  in Frankfurt an Main en werd hij benoemd tot stedelijk muziekdirecteur. In 1721 vertrok Telemann naar Hamburg. Telemann was een tijdgenoot van J.S. Bach die tegenwoordig als een “grotere”componist” wordt beschouwd, terwijl Telemann tijdens zijn leven als belangrijker werd beschouwd. C.Ph.E bach was het petekind van Telemann en volgde hem later op als muzikaal directeur van de vijf stadskerken van Hamburg. De componist en belangrijke muziektheoreticus Mattheson heeft ooit geschreven:

“Ein Lully wird gerühmt,

Corelli läszt sich loben,

Nur Telemann allein

Ist übers Lob erhoben.”

Dat zei Mattheson niet over zomaar iedereen en dat zegt wel iets over de kwaliteiten van Telemann!!

Bezoek onze media pagina om te luisteren naar een opname van dit programma.

Intiem en Kleurrijk
“Grote werken voor klavecimbel en traverso”

Met een keuze uit de volgende werken:
J.S Bach Sonata b-klein BWV 1030
J.S Bach Sonata A-groot BWV 1031
C.Ph.E Bach Sonate D-Dur Wq 83
C.Ph.E Bach Sonate G-Dur Wq 86
W.F. Bach Sonate 1 in e-moll
J.B Boismortier Sonates pour flute et clavecin op. 91
G. Platti Sonate G-Dur
F.X. Richter sonate in D-Dur

Maak kennis met de wondere wereld van de klanken van de traverso en klavicimbel. De klankkleur van deze instrumenten vullen elkaar prachtig aan in dit diverse programma. De meesterwerken van J.S Bach die voor traverso en obligato klavecimbel zijn geschreven kunnen niet ontbreken in dit programma. Maar ook C.Ph.E Bach heeft prachtige werken geschreven die een lust zijn voor het oor. Virtuoos is de sonate van W.F Bach die in zijn composities zocht naar de gevoelssubjectiviteit met stemmingswisselingen.
De sonates van de franse componist Boismortier worden helaas niet vaak uitgevoerd. Dat is jammer, want deze kleurrijke werken hebben een schoonheid en geraffineerdheid waar iedereen in die tijd van hield en waar men in deze moderne tijd door verrast wordt!
J-B de la Borde schreef in zijn Essai sur la musique ancienne et moderne in 1780 over
Boismortier: “Bienheureux Boismortier, dont la fertile plume peut tous les mois, sans peine, enfanter un volume”. (Gelukkige Boismortier, wiens rijke pen elke maand geboorte zonder pijn kan geven aan een nieuw muziekstuk”). Critici zeggen dat Boismortier simpel had geantwoord: “ik verdien geld”.
G. Platti was een italiaanse componist en de sonate die we in dit programma ten gehore
brengen heeft een open en vrolijk karakter. F.X Richter vertegenwoordigt de Mannheimer Schule en de sonate in D-groot is een groots werk.

Laat u verrassen door deze prachtige, intieme en kleurrijke werken.

Webmaster: Inés Salinas. © 2019.  Alle rechten voorbehouden.